Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Budowa Obwodnicy ruszyła

Treść

Budowa Obwodnicy ruszyła

W dniu 06 lutego 2009 r. o godz. 13.30 na placu budowy na zaproszenie Marszałka Województwa Małopolskiego oraz gospodarza gminy Wójta Józefa Gąsiorka odbyło się uroczyste symboliczne „wbicie łopaty” rozpoczynające budowę obwodnicy Zembrzyc.
Wójt Józef Gąsiorek rozpoczynając uroczystość powiedział „ Czuję się zaszczycony faktem uczestnictwa w chwili rozpoczynania długo oczekiwanej w naszej Gminie inwestycji jaką jest budowa
„Obwodnicy Zembrzyc”. Jest mi miło rozpocząć dzieło, które staraniem poprzedników – wielu ludzi i instytucji – stało się faktem. Dzisiaj rozpoczniemy oficjalną budowę wbijając symboliczną łopatę w miejscu powstawania okazałego obiektu. Jak bardzo była potrzebna budowa obwodnicy to widać gołym okiem na zakręcie w Zembrzycach – aktualnie rozbierany jest dom po kilku naruszeniach go przez samochody”. Następnie przywitał gości w osobach :
- pana Marka Nawarę Marszałka Województwa Małopolskiego i przedstawicieli urzędu marszałkowskiego, członków Zarządu,
- pana Wicewojewodę Stanisława Sorysa i pracowników jego urzędu,
- dyrekcję Wojewódzkiego Zarządu Dróg P. Grzegorza Stecha i P. Martę Maj oraz pracowników,
- przedstawicieli Wykonawcy Mota-Engil Polska z Dyrektorem Pedro Fernandesem,
- parlamentarzystów ,
- Wicestarostę Józefa Bałosa,
- Szefów gmin : Suchej Beskidzkiej Stanisława Lichosyta, Budzowa – Janusza Najdka,
Zawoi Marka Listwana, Stryszawy Jacka Zająca,
- radnych Rady Gminy Zembrzyce z przewodniczącą Krystyną Stypuła
- zebranych mieszkańców miejscowości Zembrzyce,
- przedstawicieli mediów.
Wystąpili goście: Marszałek Województwa Małopolskiego Marek Nawara
Wicewojewoda Stanisław Sorys,
Dyrektor firmy Mota-Engil Polska Pedro Fernandes,
Radny Sejmiku P. Andrzej Sasuła.
W swych wypowiedziach podkreślali długą drogę od zaplanowania inwestycji do finalizacji. Wspomnieli o trudnych dla rozpoczynanych inwestycji czasach wynikających z aktualnej sytuacji finansowej kraju. Zapewniali o konieczności dotrzymania terminu budowy. Przepraszali mieszkańców za utrudnienia związane z budową.
Następnie Marszałek , Wicewojewoda, Prezes firmy Mota-Engil Polska, Członek Zarządu Woj. Małopolskiego, Radny Sejmiku Wojewódzkiego i Wójt Gminy Zembrzyce .dokonali symbolicznego rozpoczęcia budowy poprzez „wbicie łopat”.
Zadanie realizowane jest przez Zarząd Dróg Wojewódzkich ze środków Urzędu Marszałkowskiego.
Inwestor – Zarząd Dróg Wojewódzkich na uroczystość przygotował informację prasową, którą w całości publikujemy:
„Budowa obwodnicy m. Zembrzyce w ciągu drogi wojewódzkiej
nr 956 – Bietowice-Sułkowice-Zembrzyce.
Po wieloletnich staraniach rozpoczyna się budowa obwodnicy Zembrzyc. To dobra wiadomość dla mieszkańców i kierowców. Po zakończeniu prac budowlanych samochody jadąc tranzytem przez Zembrzyce ominą centrum. Poprawi to bezpieczeństwo zarówno mieszkańców jak i użytkowników drogi (niedawno w centrum miejscowości tir wjechał w dom – rujnując go całkowicie).Budowa obwodnicy kosztować będzie prawie 41 milionów złotych. Kierowcy nową trasą przejadą w połowie 2010 roku.
Zostanie wybudowana nowa droga (klasy „G”) oraz dwie drogi serwisowe. Nowa droga będzie miała długość prawie 1 kilometr 800 metrów. W czasie prac trzeba będzie przebudować na tym odcinku sieci teletechniczne i elektroenergetyczne. Powstanie również jednopoziomowe skrzyżowanie drogi wojewódzkiej z drogą gminną.
Jednak największym wyzwaniem będzie budowa mostu na rzece Skawa. Most będzie miał klasę obciążeniową „A” czyli najwyższą – 50 ton. Jego całkowita długość 244 metry z tym, że przęsło nurtowe będzie miało 105 metrów. Natomiast szerokość mostu – 13.30.
Budowany most będzie miał ciekawą konstrukcję – i stanie się ozdobą tego terenu. Powstanie bowiem most podwieszany, wantowy. Podwieszony zostanie przy pomocy cięgien stalowych, ukształtowanych w formie wachlarza. Podpory mostu zostaną posadowione na palach żelbetowych. Przyczółki – żelbetowe i pylon żelbetowy o wysokości około 50 m.
Historia budowy obwodnicy Zembrzyc rozpoczęła się przy projektowaniu zbiornika Świnna Poręba. W związku z budową zbiornika na pewnym odcinku została przeniesiona droga krajowa jak i linia kolejowa. W założeniach RZGW planowane obejście miało również pełnić funkcję zabezpieczenia miejscowości przed napływem wód opadowych z okolicznych wzgórz. RZGW wykupiło część terenów pod zaplanowaną inwestycję . Jednak po spotkaniu w roku 2003 , jakie odbyło się w siedzibie Gminy Zembrzyce – inwestycja została przejęta przez Zarząd Dróg Wojewódzkich i dalej prowadzona. o współpracy została zaproszona również GDDKiA oddział w Krakowie ze względu na włączenie się planowanej trasy do drogi krajowej. GDDKiA nie było zainteresowane współpracą.
W latach 2003 i 2004 odbyło się wiele spotkań pracowników ZDW i projektantów z mieszkańcami Zembrzyc, na których omawiane były założenia oraz projekt budowy obwodnicy. Po uzyskaniu akceptacji mieszkańców i wykonaniu projektu (wraz z pozyskaniem niezbędnych pozwoleń) można przystąpić do prac budowlanych. Prace prowadzić będzie firma wyłoniona w przetargu – Mota Engil Polska. Jednak historia tej firmy sięga korzeni Krakowskich – KPRD S.A.(Krakowskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych) znane zarówno na rynku krakowskim jak i ogólnopolskim , działało w zakresie budowy oraz modernizacji autostrad, wszelkiego rodzaju dróg, ulic, lotnisk, parkingów i ciągów pieszych, a także obiektów mostowych i innych obiektów budownictwa drogowego, kolejowego, hydrotechnicznego, komunalnego i przemysłowego. Firma realizowała m. In. przedsięwzięcia finansowane ze środków Unii Europejskiej. Dorobek KPRD S.A. na rynku budownictwa drogowego był znaczący. Będąc zaangażowana w realizację wielu ważnych inwestycji drogowych w ciągu 50 lat swego istnienia firma wykonała drogi o łącznej długości przekraczającej 3 500 km.
Przedsiębiorstwo Budowy Mostów w Lubartowie Spółka z o.o. istniało w różnych formach organizacyjnych od 1968 r. Znane , jako jedno z najlepszych przedsiębiorstw na rynku budownictwa mostowego , działało głównie na Lubelszczyźnie i w województwach Polski wschodniej. Do momentu zakupu przez Grupę Mota-Enegil wybudowało i wyremontowało ponad 60 % wszystkich mostów i wiaduktów w regionie. Ogółem zrealizowano w tym czasie roboty na ponad 450 obiektach o łącznej długości 11 000 mb.
1953 r. utworzenie KPRD S.A. 1968 rok powstania PBM Lubartów. ! grudnia 2004 r. początek działalności firmy pod nazwą Mota-Engil Polska S.A. powstałej w wyniku fuzji KPRD i PBM Lubartów”.
Zdjęcia Fotogaleria 2009
Opracowanie:
Grażyna Fuja Sekretarz Gminy

Autor: G.Fuja

Tagi: Obwodnica