Gminny Program Przeciwdzialania Przemocy w Rodzinie
Treść
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Zembrzycach informuje, że w roku 2010 realizuje Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, przyjęty dnia 26 kwietnia 2010 r., Uchwałą Rady Gminy Zembrzyce ,Nr XXIX-231/2010 .
Informujemy również , że na terenie gminy działa Punkt Przeciwdziałania Przemocy , który jest czynny w każdą 2 i 4 środę miesiąca w godzinach od 1500 -1700, telefon nr : 33 876 309 Punkt mieści się w Budynku Ośrodka Zdrowia , pomieszczenie obok Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Wszelkie informacje można zgłaszać także bezpośrednio u pracowników socjalnych GOPS Zembrzyce lub pod numerem nr : 33 8746 400
Ponadto został także powołany Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie ,w skład którego wchodzą przedstawiciele różnych zawodów bezpośrednio związanych z pracą w rodzinie. Organizację pracy Zespołu określa Gminny Program, który przedstawiamy w załączeniu.
Program przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Gmina ZEMBRZYCE
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 26.10.1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002r. Nr 147, poz. 1231 z późn. zm.).
2. Ustawa z dnia 29.07.2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2005r. Nr 180, poz. 1493).
3. Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.).
4. Uchwała Nr VII-51/2007r.Rady Gminy Zembrzyce z dnia 28 czerwca 2007r. w sprawie przyjęcia „Strategii integracji problemów Społecznych Gminy Zembrzyce na lata 2007 – 2013”.
5. Uchwała Nr VII-52/2007 r. Rady Gminy Zembrzyce z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie przyjęcia Systemu Profilaktyki i Opieki Nad Dzieckiem i Rodziną Gminy Zembrzyce na lata 2007-2013.
I. Informacje ogólne:
Rodzina jest najważniejszym środowiskiem w życiu człowieka, kształtującym osobowość, system wartości, poglądy, styl życia. Rodzice czy opiekunowie są wzorem dla dzieci. Ważną rolę w prawidłowo funkcjonującej rodzinie odgrywają wzajemne relacje pomiędzy rodzicami oparte na miłości i zrozumieniu. W przypadku dezorganizacji rodzina nie jest w stanie realizować podstawowych zadań, role wewnątrzrodzinne ulegają zaburzeniu, łamane są reguły, a zachowania poszczególnych członków rodziny stają się coraz bardziej niezgodne z normami prawnymi i moralnymi oraz z oczekiwaniami społecznymi.
Przemoc domowa może być zarówno skutkiem, jak i przyczyną dysfunkcji w rodzinie, bez wątpienia należy zaklasyfikować ją do kategorii zachowań negatywnych o dużej szkodliwości społecznej. Mimo, że w relacjach międzyludzkich istniała ona zawsze, o przemocy w rodzinie mówiono niewiele, jakby nie postrzegając jej jako poważnego zaburzenia w funkcjonowaniu rodziny. Takiego, które prowadzi do poważnych naruszeń norm moralnych i prawnych, tragicznych skutków psychologicznych, a w skrajnych przypadkach do poważnych okaleczeń czy zabójstw.
Dla lepszego rozpoznania zjawiska przemocy w rodzinie konieczne jest jej zdefiniowanie. W niektórych przypadkach przejawy są tak jednoznaczne, że nie pozostawiają żadnych wątpliwości, w innych, bardziej złożonych, niezbędne jest określenie możliwie jasnych kryteriów oceny.
Według definicji zawartej w art. 2 pkt. 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, przemoc to:
„Jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste osób wymienionych w pkt. 1 (członek rodziny – osoba najbliższa w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6.06.1997r. – Kodeks karny), w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą.”
Przemoc w rodzinie jest problemem trudnym do badania. Agresja ze strony osób najbliższych, jeżeli nie mieści się w wyobrażeniu człowieka o tym, co normalne i słuszne, może być wstydliwie ukrywaną tajemnicą. Z przeprowadzonej diagnozy na naszym terenie przemocą domową, której ofiarami są dzieci, większość ankietowanych (66%) stwierdziła, iż nie słyszała o takich rodzinach, zaś lącznie (34%) zapytanych przyznało się iż słyszało bądź zna nieliczne takie rodziny. Prawie 70% sytuacji przemocy zachodzi w rodzinach, gdzie istnieje problem alkoholowy.
II. Założenia systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie w Gminie Zembrzyce:
1. Najważniejsze jest bezpieczeństwo ofiary.
2. Za przemoc zawsze odpowiedzialny jest sprawca przemocy, bez względu na to, co zrobiła ofiara.
3. Nikt nie ma prawa stosować przemocy wobec drugiego człowieka.
4. Nie ma żadnego uzasadnienia ani usprawiedliwienia przemocy domowej.
5. Podstawowym zadaniem jest zatrzymanie przemocy, bez tego pomoc jest nieskuteczna.
6. Ofiara przemocy w rodzinie cierpi na skutek wielokrotnego urazu.
7. Zrozumiałe i dopuszczalne są wahania i niekonsekwencje w zachowaniu i decyzjach, bowiem jest to jeden z objawów doznanego urazu.
III. System przeciwdziałania przemocy w Gminie Zembrzyce:
„Art. 6. ustawy z dnia 29.07.2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie brzmi:
1. Zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie są realizowane przez organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U z 2009r. nr 175, poz. 1362, z późn. zmianami) i ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. nr 147, poz. 1231, z późn. zmianami), chyba że przepisy niniejszej ustawy stanowią inaczej.
2. Do zadań własnych gminy należy w szczególności:
1) tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
2) prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
3) opracowywanie i realizacja programów ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
4) prowadzenie gminnych ośrodków wsparcia”.
V. Finansowanie programu:
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie finansowany będzie ze środków własnych gminy oraz z dotacji Wojewody.
W celu realizacji zadań określonych w art. 6 ustawy z dnia 29.07.2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w Gminie Zembrzycach uruchamia się system przeciwdziałania przemocy w rodzinie oparty na:
1) pracy Interdyscyplinarnego Zespołu ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej,
2) pracy Koordynatora ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
3) pracy Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego,
4) ścisłej współpracy z różnymi instytucjami w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, ze szczególnym uwzględnieniem Ośrodka Pomocy Społecznej w Zembrzycach i Komendy Powiatowej Policji w Suchej Beskidzkiej.
VI. Strategia i metody działania:
A. Przygotowanie diagnozy w gminie Zembrzyce.
1. Stałe zbieranie wszelkich dostępnych danych, które pozwolą dokonać pomiaru zjawiska. Źródłem informacji będą statystyki policji, sądu, opieki społecznej szkół, przychodni zdrowia, szpitala, pogotowia ratunkowego, pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz badania ankietowe przeprowadzone wśród mieszkańców gminy.
2. Przeprowadzanie diagnozy i ustalanie zasobów środowiska lokalnego, a więc działalności instytucji, placówek, organizacji pozarządowych, świetlic, osób zajmujących się pomaganiem .
3. Przeprowadzanie badań pozwalających określić postawy mieszkańców wobec przemocy w rodzinie, a także opinie na temat sposobu pomagania rodzinom, gdzie stosowana jest przemoc. Postawa sąsiadów – świadków przemocy często określa szybkość reagowania i ewentualnej interwencji umożliwiającej zatrzymanie przemocy. Badania można przeprowadzić za pomocą ankiet i/lub wywiadów.
4. Przeprowadzanie badań pozwalających określić postawy pracowników służb i placówek stykających się z problemem przemocy na danym terenie, a także poziom ich kwalifikacji potrzebnych do skutecznego pomagania.
5. Przygotowywanie raportu o przemocy w rodzinie i zasobach środowiska lokalnego.
B. Szczegółowe działania w Gminie Zembrzyce:
1. Realizacja szkoleń dla pracowników Policji, ze szczególnym uwzględnieniem służb patrolowo-interwencyjnych, dzielnicowych i wydziału dochodzeniowo-śledczego.
2. Korzystanie ze specjalistycznych szkoleń dla: pracowników socjalnych, pracowników służby zdrowia, członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, dzielnicowych w zakresie świadczenia pomocy ofiarom przemocy domowej, (jak udzielać wsparcia, w jaki sposób kierować ofiarę przemocy do różnych instytucji, wzmacnianie konsekwentnych zachowań i postaw).
3. Systematyczna edukacja społeczności Gminy Zembrzyce poprzez lokalne media, która ma przede wszystkim na celu odkłamanie mitów i stereotypów utrudniających pomaganie, a także pokazywanie możliwości udzielenia pomocy i pozytywnych przykładów wyjścia z sytuacji przemocy. Permanentne drukowanie ulotek, zakup broszur, zamieszczanie w lokalnej prasie stałych informacji, gdzie można szukać pomocy, itp.
4. Funkcjonowanie Gminnego Koordynatora ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, z następującym zakresem działań:
• analiza wniosków składanych do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o leczenie odwykowe i wywiadów środowiskowych pod kątem informacji o przemocy domowej,
• kierowanie i koordynowanie prac Interdyscyplinarnego Zespołu ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej,
• przyjmowanie wszystkich wniosków dotyczących przemocy domowej i uruchamianie procedur mających na celu powstrzymanie przemocy wg załączonego schematu,
• tworzenie własnych dokumentów potwierdzających występowanie przemocy domowej, takich jak: notatki służbowe wynikające z obserwacji, rozmów z różnymi osobami, protokołów z rozmów z ofiarami przemocy domowej i członkami ich rodzin,
• prowadzenie rozmów z ofiarami i sprawcami przemocy w rodzinie – zgodnie z zapisami Niebieskiej Karty dotyczącej Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
• prowadzenie dyżuru w Punkcie Informacyjno-Konsultacyjnym, a w trakcie tych dyżurów: udzielanie wsparcia ofiarom, kierowanie ofiar przemocy domowej do specjalistów, kierowanie i motywowanie do udziału ofiary w Grupie Wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie,
• występowanie z wnioskami do Prokuratury o wszczęcie postępowania przygotowawczego w sprawie o znęcanie się nad rodziną,
• występowanie do Komendy Powiatowej Policji w Suchej Beskidzkiej z wnioskiem o podjęcie działań interwencyjnych przez dzielnicowego lub o podjęcie innych działań prewencyjnych, w sprawach, gdzie ujawniono zagrożenie przemocą w rodzinie,
• odwoływanie się od decyzji prokuratora, jeżeli zapadła decyzja o umorzeniu postępowania, a odwołanie jest zasadne.
• motywowanie i kierowanie sprawców przemocy do wzięcia udziału w kompleksowym programie korekcyjnym dla sprawców przemocy domowej,
• inicjowanie podejmowania natychmiastowych interwencji powstrzymujących przemoc, poprzez działania Zespołu ,
• monitorowanie prowadzonych działań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
• prowadzenie całości dokumentacji w sprawach przemocy domowej,
• występowanie w charakterze świadka w sprawach o przestępstwo z art. 207 kk, tj. o znęcanie się nad rodziną, w postępowaniu przygotowawczym i postępowaniu karnym przed sądem.
5. Działalność Interdyscyplinarnego Zespołu ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, w składzie:
- Przewodniczący Zespołu – Koordynator ds.
Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
- przedstawiciel Policji,
- przedstawiciele Pomocy Społecznej,
- przedstawiciel Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych,
- przedstawiciele Pedagogów Szkolnych,
- przdstawiciela Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego,
- przedstawiciele Kuratora Sądowego,
- przedstawiciele Służby Zdrowia,
Każdy członek Zespołu wykonuje działania pomocowe zgodnie
z kompetencjami.
6. Współpraca z instytucjami prowadzącymi Hostele dla Ofiar Przemocy w rodzinie, ze szczególnym uwzględnieniem Powiatowego Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Suchej Beskidzkiej, w celu ustalenia precyzyjnych zasad umieszczania tam osób.
7. Ochrona osób w podeszłym wieku oraz osób niepełnosprawnych przed przemocą domową.
8. Stała współpraca z dzielnicowymi, pracownikami socjalnymi i członkami Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych by skutecznie realizować funkcjonowanie Zespołu poprzez wspólne wizyty w domach, w których występuje przemoc w rodzinie (tym samym praktyczne wykonywanie procedur interwencji służb: Policja - wykonywanie zapisów wynikających z Zarządzenia Komendanta Głównego, Pomoc Społeczna – zapisy ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004 roku; Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – zapisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26.10.1982 roku).
9. Przystąpienie Ośrodka Pomocy Społecznej w Zembrzycach do kampanii pod nazwą „Dzieciństwo bez przemocy”.
10. Wszelkie inne poczynania mogące przyczynić się do powstrzymywania przemocy w rodzinie, a nie ujęte w niniejszym programie.
VII Przewidywane efekty realizacji Programu:
1. Zmiana postaw społeczności lokalnej wobec problemu przemocy
w rodzinie .
2. Wzrost kompetencji osób świadczących profesjonalną pomoc ofiarom
i sprawcą przemocy w rodzinie.
3. Rozwój systemu wsparcia dla osób i rodzin z problemem przemocy
w rodzinie.
4. Zmniejszenie liczby przypadków przemocy w rodzinie.
5. Zintegrowanie działań instytucji i organizacji działających w obszarze
pomocy ofiarom przemocy w rodzinie.
Kierownik GOPS
Autor: g.fuja
Tagi: przemoc