Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Zbiórka odpadów

Treść

"Zembrzyce 28.04.2010 r.
DO WOJTA GMINY
ZEMBRZYCE
Nawiązując do informacji zamieszczonej w portalu internetowym
Mieszkańców Zembrzyc a dotyczącej odbioru odpadów wyjaśniam:
że zbiórka odpadów odbywa się w dwóch etapach
a) w pierwszym etapie starannie posegregowaneo odpadu umieszczonego w
odpowiednio opisanych workach zbięrane są na samochód uniwersalny
odwożone są do punktu ich dalszej dokładnej segregacji a następnie
odwożone do odpowiednich zakładów recyklingu.
b) w drugim etapie zbierane są odpady niestarannie posegregowane
w workach kolorowych oraz odpady w workach czarnych i popiół ,
odpady te ładowane są do specjalnego samochodu z prasą i odwożone są na
składowisko.
Odpady niestarannie posegregowane (najczęściej zemieszane z popiołem lub
odpadami biodegradowalnymi (obierki, owoce, warzywa,trawa) nie mogą
być traktowane jako surowce do recyklingu, gdyż zanieczyszczenia te uniemożliwiają ich powtóne wykorzystanie.
Prowadząc zbieranie odpadów w terenie nie mamy technicznych możliwości
doczyszczania tych odpadów w miejscu ich zbierania i traktowania ich jako
pełnowańościowych surowców wtórnych.
O tym,że zanieczyszczenia takie występują świadczy mieszczona w portalu
fotografia na której wyraźnie widać wysypują się popiół
z worka z gazetami ( prawa strona fotografii) .
Na sugestię , że moja firma ma jakiś interes w zbieraniu starannie
posegregowanych odpadów i oddawaniu ich jako nieposegregowane,
odpowiadam że nie jest to prawdą.
Działalność moją prowadzę na podstawie zryczałtowanej umowy i nie ma tu
znaczenia ilość oraz rodzaj zebranych odpadów.
Brakiem logicznego działania z mojej strony było by umieszczanie surowców
wtórnych razem z surowcami do składowania w jednym samochodzie, gdyż
tak czy tak przez każde z miejsc zbiórek przejeżdżają dwa samochody i nie ma
tutaj ekonomicznego uzasadnienia dla w/w." to tyle co napisał do Wójta p. Dobrzycki Firma EKO-EFEKT WYWÓZ ŚMIECI I ODPADÓW, ODPROWADZANIE ŚCIEKÓW.

A teraz parę zdań z naszej strony
Na stronie WWW.zembrzyce.eu zamieściliśmy pismo Firmy zajmującej się zbiórką odpadów komunalnych, na naszej stronie tylko odpis tego pisma. W księdze gości na oficjalnej stronie Gminy Zembrzyce Pan Janek pyta o stanowisko Urzędu Gminy w sprawie odpadów komunalnych – to stanowisko jest cały czas takie samo. Gorzej przedstawia się realizacja przez mieszkańców. Na stronie zembrzyce.eu na zdjęciu są pięknie poustawiane worki do segregacji. Warto by zapytać, ile jeszcze osób ma tak zorganizowaną segregację na swoich posesjach, a Panu który to w ten sposób prowadzi serdeczne podziękowania.
Mamy wszystkie dokumenty przygotowane właściwie, segregacja jest prawidłowo zorganizowana, była możliwość zbiórki do pojemników IGLOO - tylko wykonawstwo u niektórych osób kuleje.
Na ten temat napisaliśmy tak wiele, szczególnie w Kwartalniku.
Do niedawna zajmowaliśmy się dzikim wysypiskiem śmieci w Zembrzycach k. garbarni, żeby sprawę załatwić trzeba było zlikwidować pojemniki IGLOO, bo żadne prośby, apele nie pomagały. Po likwidacji pojemników IGLOO wiele osób zgłaszało pretensje, że nie ma gdzie składać odpadów, które akurat nie powinny być składowane do pojemników IGLOO.
Podstawowym zagadnieniem jest segregacja. Niewielu jest mieszkańców, którzy ją prowadzą w sposób prawidłowy. Sam kolor worka i opis na nim to nie wszystko, w worku muszą znajdować się odpady posegregowane zgodnie z napisem na worku. Np. przy szkle nie może być zakrętek metalowych, odpady powinny być czyste – a nie słoiki z zawartością w środku, czy resztki jedzenia, przy pojemnikach plastikowych nie powinno być papieru itp.
Segregacja musi być prowadzona w odpowiednio oznakowanych workach czy innych pojemnikach. Tylko worki czarne są dla odpadów niesegregowalnych tj. takich , dla których nie przewidziano worka odrębnego. Worek czarny to nie jest worek na wszystkie odpady pomieszane, a tylko niesegregowalne.
Na temat cen worków też pisaliśmy wyjaśnienie.
Wpłaty za worki w skali roku przy sprzedaży 20.000 szt. – 25.000 zł.
Opłaty od osób pełnoletnich - 154.800 zł.
Opłaty od budynków letniskowych 3.234 zł.
Razem przychód 183.034 zł.
– Wydatki to:
Odbiór odpadów w rejonowej Sortowni i Składowisku Odpadów w Suchej 133.803 zł.
(w tym opłata marszałkowska),
Zbiórka odpadów komunalnych po terenie Gminy 52.000 zł.
Zakup worków - 11.000 zł.
Podatek od sprzedaży worków - 2.500 zł.
Prowizja od sprzedaży worków - 500 zł.
Wywóz odpadów z pojemników IGLOO – 12.000 zł.
Obsługa i pozostałe koszty (poczta, nakazy płatnicze, księgowanie wpłat , telefony itp.)
94.000 zł.
Łącznie wydatki 305.803 zł. Różnicę w wysokości 122.769 zł. , czyli po 2.37 od osoby pełnoletniej miesięcznie ( 28.44 zł. rocznie od osoby) musimy pokryć z budżetu Gminy.
Wszystkim, którzy w prawidłowy sposob prowadzą segregację, dbają o nasze środowisko skladamy serdeczne podziękowania.
Dziękujemy również za głosy i propozycje w tym zakresie.

Autor: G. Fuja

Tagi: odpady